Wednesday, September 1, 2010

Informasi tokek semasa

Sesunguhhnya demi masa, manusia itu dalam kerugian , kecuali yang beramal solah , berpesan kepada kebenaran dan berpesan kepada kesabaran

Untuk makluman tuan tuan , dalam kekalutan beribadat, kita tetap tak luput dan lupa mencari rezki yang telah disediakan untuk kita

Oleh itu haruslah di samping mencari tokek yg memberikan pulangan berjuta juta , hendaklah juga kita ingat akan perkara yg kekal dan abadi selama lamanya, biarpun setelah jasad kita yg lemah hancur dimakan tanah, amalan kita tetap beri manfaat kepada kita.. iaitu amalan yg soleh dan perbuatan yg disukai Allah Talla.

** Maafkan saya kerana tidak menggunakan Bahasa Melayu dengan susunan yang betul dan teratur , kerana kelalaian dan masa yang tidak mengizinkan. Pohon kemaafan kepada semua pembaca blog ini..tq.. _______________________________________________________________________

JENIS TOKEK/CICAK/GECKO YANG DIBELI :

Pasaran pada masa sekarang untuk cicak melambung tinggi.Dari segi harga dan permintaan amat baik.Boleh dikatakan hampir kesemua jenia cicak dibeli oleh pembeli antarabangsa untuk tujuan pengkajian. Oleh itu , jika anda terjumpa sebarang jenis cicak besar, lebih baik disimpan terlebih dahulu sebelum dibuang atau dibunuh.Mungkin rezki anda tersimpan pada sebab cicak itu.Wallah hu alam. itu kerja Allah yg Maha Memberi rezeki kepada setiap makhluk dan hambaNya.



Perbezaan cicak dan biawak ,
Terdapat banyak kes atau cerita mengenai cicak tokek , dimana pencari tokek menyatakan biawak adalah tokek.Saiz tokek dan berat tokek melebihi 400+ grams adalah amat susah untuk dijumpai.Oleh itu , sukar dinyatakan untuk dipercayai jika terjumpa toke seberat 5 kilo atau  10 kilo .Kemungkinan besar adalah biawak jenis 'kabuk' atau jenis lain ( yang saya dah lupa namanya ) , bewarna hitam dan berbintik kuning.
Perbezaan antara biawak dan cicak yg ketara sekali ialah pada bahagian kepala.Kepala biawak adalah lurus atau memanjang dan tidak bersegi , manakala kepala jenis cicak adalah lebih besar dr tengkuk dan bersegi ( bersegi berlian ) . Dari perbezaan yang pertama dapat dilihat perbezaan antara biawak dan cicak toke.

saya akan sambung dr masa ke semasa... insyaALLAH,,, salam

5 comments:

  1. salam bro..betul ke u beli dengan harga macmtu??setakat nie u pernah beli dekat kelantan tokke tu??

    ReplyDelete
  2. asalamualaikum bos.., bagaimana sekiranya kami inggin menghubungi anda..? jika tidk keberatan sila e-mail kan kepada saya no fon atau e-mail anda supaya mudah untuk kita ber urusan insyallah.. e-mail saya (kumat.kumin@yahoo.com)

    ReplyDelete
  3. Saya baru jumpa Cicak Tokek tak tahu jenis yg mana, panjang lebih kurang hampir 1kaki.
    Warna macam cicak rumah bintik2 (belakang) putih (depan), mata hijau .
    Siapa yg tahu tolong bagi tahu sikit saya masih baru dalam bidang Cicak ni.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete